Īss atskats uz INTSAAB 2013 Ketteringā, Apvienotajā Karalistē

Īsa atskaite par Latvijas Saab kluba biedru dalību starptautiskajā Saab klubu salidojumā IntSAAB 2013, kurš šogad notika Apvienotajā Karalistē!

I.Priekšvēsture

Dažu kluba biedru (Normunds, Inesis un Edgars) prātos ideja apmeklēt INTSAAB 2013 Apvienotajā Karalistē radās jau INTSAAB 2011 laikā Somijā. INTSAAB 2013 apmeklējums tika uztverts kā izaicinājums sev pašiem un arī mūsu tehnikai dēļ veicamā attāluma (plānotais minimālais nobraukums svārstījās ap 5000 km) un satiksmes organizācijas atšķirību dēļ (pārvietošanās pa ceļa kreiso pusi). Jau pašā iesākumā ideja apmeklēt INTSAAB 2013 nesaraujami saistījās ar braucienu tikai un vienīgi savos automobiļos. Tika gan apsvērtas arī iespējas uz Apvienoto Karalisti doties ar lidmašīnu un uz vietas noīrēt kādu SAAB’u vai sliktākajā gadījumā – citas markas automašīnu. Tomēr šāds variants neradīja entuziasmu potenciālajos brauciena dalībniekos, un tā kā tas nebija arī jūtami lētāks, tika nolemts valsti un klubu INTSAAB 2013 Apvienotajā Karalistē pārstāvēt ar saviem SAAB’iem. Nolūkā labāk iepazīties ar Apvienotās Karalistes un dažu citu valstu klubu pārstāvjiem mēs nolēmām ņemt dalību arī East Anglia Pre-Tour, kas norisinājās tieši pirms INTSAAB 2013 (30.jūlijs – 1.augusts).

II.Ceļā

Tā nu 2013.gada 27.jūlijā, agrā sestdienas rītā uz starta līnijas stājās trīs ekipāžas, un katra no tām pārstāvēja kādu no klasiskajiem SAAB modeļiem – 96 (1976) ar pilotu Normundu un stūrmani  Māru, 99 (1983) ar pilotiem Inesi un Eināru, stūrmani Beatrisi un 900 (1988) ar pilotu Edgaru un stūrmani Lauru. Pirmās dienas vakarā, 16 stundu laikā no starta, par spīti 900-tā tehniskajām problēmām, tika sasniegts pats Polijas rietumu gals. Otrās dienas vakarā, pateicoties izcilajiem vācu ceļiem, mēs jau vakariņojām Beļģijā, bet Apvienoto Karalisti sasniedzām trešās dienas pēcpusdienā, pārceļoties ar prāmi no Francijas pilsētiņas Dankerkas (Dunkerque) uz Doveru (Dover). Jau esot uz prāmja un tuvojoties krastam, mūs sagaidīja iespaidīgās baltās klintis (uz aci novērtējot, vismaz divreiz augstākas nekā mūsu stāvkrasts Pāvilostā), un Doveras cietoksnis, kas atrodas pašā klints smailē un no kura pāri Lamanša jūras šaurumam ir saskatāma Francijas teritorija.

Nobraucot no prāmja, klāt bija pats satraucošākais ceļojuma mirklis – braukšana pa ceļa kreiso pusi. Par laimi, pirmais mūs sagaidīja lielceļš, uz kura bija salīdzinoši vienkārši noorientēties, un mēs devāmies Kenterberijas (Canterbury) virzienā, kur izmantojām vietējās Park&Ride sistēmas priekšrocības, lai dotos uz centru apskatīt vairāk kā 1400 gadus seno Kenterberijas katedrāli.  Pēc atgriešanās Park&Ride stāvvietā mums nācās izdomāt plānu, kur un kā atrast naktsmājas (kuru, kā pēkšņi izrādījās, kļūdainas rezervācijas dēļ mums nevienam uz šo nakti nebija). Tika nolemts doties ziemeļu virzienā līdz piekrastei un laimi meklēt apdzīvotā vietā ar nosaukumu Feivershema (Faversham). Tur tad arī ekipāžu šoferiem un stūrmaņiem sāka līt pirmie aukstie sviedri, kā arī ar apskaužamu regularitāti sejas izstiepās un acis iepletās nepārprotamās pārsteiguma grimasēs. Feivershema mūs sagaidīja ar mazām, šaurām, nepārskatāmām ieliņām, kuru abās pusēs ir novietoti auto un uz kurām vēl tika vietām veikti remontdarbi, veidojot strupceļus. Nācās meklēt viesnīcu pēc norādēm un adreses, ko mums iedeva kāds laipns bārmenis, jo, kā izrādījās, navigācijas iekārtas šeit bija bezspēcīgas dēļ angļu dīvainās adresācijas sistēmas un vienīgā cerība gūlās uz diezgan detalizēto apgabala karti un stūrmaņu virtuozitāti. Tā pusstundas laikā pēc vairākiem asins stindzinošiem labajiem pagriezieniem mēs nonācām galapunktā – nelielā jaukā viesnīcā Anglijas laukos, kur beidzot varējām atkorķēt vīna pudeli par godu veiksmīgai nokļūšanai uz salas.

Tā kā East Anglia Pre-Tour sākums bija tikai 30.jūlija vakarā, mums bija gandrīz vesela diena laika, lai  mēģinātu apskatīt kaut mazu daļu no salas un  izbaudītu braukšanu pa ceļa kreiso pusi. Izbraukuši zem Temzas pa Dārtfordas (Dartford) tuneli, devāmies Z-A virzienā uz Ipsviču (Ipswich), kura mūs sagaidīja ar lietu, kas arvien pieņēmās spēkā. Pēc īsas pilsētas centra apskates, nolēmām doties uz piekrastes pusi, galamērķi vienkārši iebakstot ar pirkstu kartē vietā, kur atrodas apdzīvota vieta ar nosaukumu Orforda (Orford). Ceļš līdz Orfordai veda mūs cauri neskaitāmiem angļu ciemiem ar mazām, sakņupušām mājiņām un vismaz 500-700 gadus vecu baznīcu katra ciema centrā. Ceļa platums brīžiem bija nepietiekams, lai izmainītos divas pretimbraucošas automašīnas, līkumu bija daudz, un tie bija asi un nepārskatāmi, turklāt ceļa nomales neeksistēja vispār – kur beidzās asfalts, uzreiz sākās zemes valnis ar necaurredzamiem krūmiem. Orforda mūs sagaidīja ar aukstu vēju un lietu, un mēs pirms pusdienošanas nolēmām patverties vietējā pilī, kas no ārpuses izskatījās vienkārši pēc sargtorņa. Kā izrādījās, mēs bijām nonākuši 12.gadsimtā celtā pilī-nocietinājumā, kurā naktis, sargājot Anglijas piekrasti, pavadīja bruņinieki, tā laika Anglijas karaļus ieskaitot. Pēc tam, tā arī nedabūjuši iespēju papusdienot (visā ciemā krodziņi tika slēgti no 14.30 līdz 18.00!), lietus un vēja pavadīti, ar tukšiem vēderiem devāmies uz miestu ar nosaukumu Larlinga (Larling), kur mums vajadzēja satikt East Anglia Pre-Tour organizatorus - Martinu un Nikolasu, kā arī pārējos East Anglia Pre-Tour dalībniekus.

III.East Anglia Pre-Tour

Larlinga 30.jūlija vakarā mūs sagaidīja ar sauli un sausu zālienu, kas divām ekipāžām bija ļoti svarīgi, jo turpmākās trīs naktis bija plānots pavadīt teltīs. East Anglia Pre-Tour tika atklāts ar vakariņām vietējā krodziņā, kurā organizatori arī izklāstīja tuvāko trīs dienu plānu, kā arī izdalīja leģendas, pēc kurām mums būs jābrauc, lai nokļūtu no viena apskates objekta nākamajā.

Pirmā viesošanās bija militārās tehnikas muzejā Maklburgā (Muckleburgh), kurā varēja apskatīt iespaidīgu militārās tehnikas kolekciju, sākot no kājnieku šaujamieročiem līdz tankiem un kara lidmašīnām. Mums visiem par prieku pat tika noorganizēta tanka darbības demonstrācija uz tuvējā lauka (tīri angļu melnā humora garā – tas bija PSRS armijai kādreiz piederējušais T-55).  Ikvienam bija arī iespēja paviesoties radistu mājā, kurā varēja apskatīt dažāda gadagājuma radistu aprīkojumu un kurā nepārtraukti datora ekrānā varēja sekot līdzi Titānika radista saziņai ar citiem kuģiem šim okeāna lainerim liktenīgajā naktī. Nākamā pieturvieta bija Penstorpas (Pensthorpe) dabas parks – ornitologu paradīze, kurā varēja apskatīt un pabarot daudz dāžadus putnus. Tā kā arī šoreiz dēļ Anglijas ēstuvju dīvainajiem darba laikiem mums nebija iespējas papusdienot mums vēlamajā laikā, devāmies atpakaļ uz krogu mūsu apmešanās vietā un kompensējām to ar brangām vakariņām.

Nākamā diena sākās ar vizīti Anglijas pirmajā single-malt viskija - The English Whiskey Co. – darītavā - St.George’s Distillery, kurā mums pastāstīja par single-malt viskija darīšanas procesu, par uzskates materiāliem izmantojot darbojošos darītavas aprīkojumu ar izgatavoto dziru paraugiem, kā arī deva iespēju nodegustēt dažāda stila šajā ražotnē darītos viskijus un iegādāties kādu suvenīru vai viskija pudeli vietējā veikaliņā. Otra dienas puse pagāja Bresinghemas (Bressingham) tvaika mašīnu muzejā, kurā varēja apskatīt gan tvaika lokomotīves un to sastāva vagonus, gan tvaika automobiļus, kā arī izvizināties ar miniatūriem tvaika vilcieniem cauri Bresinghemas dārziem. East Anglia Pre-Tour tika noslēgta 1.augustā ar vakariņām vienā no Bury-St.Edmunds krodziņu iekšpagalmiem (dārziem). Jāatzīmē, ka šī bija pirmā diena uz salas, kad vispār netika lijis, un bija ļoti vasarīga gaisa temperatūra (atšķirībā no iepriekšējām dienām) tā ap + 30 C.

IV.INTSAAB 2013 Ketteringā

INTSAAB 2013 norises vietā – Vikstīdas parkā (Wicksteed Park), Ketteringā (Kettering) mēs ieradāmies ļoti laicīgi – dienas pirmajā pusē. Vikstīdas parks, izrādījās, ir plaša, ar sētu norobežota teritorija, ar zaļo zonu un daudzām dažādām bērniem domātām atrakcijām (karuseļi, amerikāņu kalniņi utt.).  Pēc reģistrēšanās devāmies izbraucienā pa Ketteringu, lai sameklētu mūsu viesnīcu, papusdienotu, nomazgātu mūsu auto un iepirktu sadzīvei nepieciešamos sīkumus. Vikstīdas parkā atgriezāmies vēlā pēcpusdienā un devāmies izmantot organizatoru sarūpētās izpriecas – INTSAAB 2013 dalībnieki veselas divas stundas varēja pilnīgi par brīvu un neierobežotu reižu skaitu izmantot daļu no parkā esošajiem objektiem. Tā mēs kā bērni nenogurstoši braukājāmies ar elektroauto (līdzīgi kā pie mums Mežaparkā), šaudījāmies ar lāzeriem (kā džedaji-skaivokeri) un ar amerikāņu kalniņiem triecāmies cauri ūdens vannai (kā Saabisti - vairākas reizes pēc kārtas – tā, lai visi slapji būtu). Vēlāk parka svinību zālē INTSAAB 2013 pasākums tika arī oficiāli atklāts un visi visi varēja mieloties ar gardām vakariņām. Mums ar to, protams, nebija gana, un vakaru turpinājām baudīt viesnīcā pie vīna/alus glāzes.

Nākamajā dienā parkā tika atklāts detaļu tirdziņš, kurā mēs arī naski ienirām, turklāt Ineša ekipāža piedalījās aktīvajā tirdzniecībā ar savu produkciju – spilveniem ar SAAB simboliku. Interesentiem bija arī iespēja ar speciālu autobusu doties braucienā pa apkārtni apskatīt dažādus kultūras objektus, bet mēs, protams, palikām pie sev tuvajiem dzelžiem, kamēr dāmas devās uzbrukumā veikaliem pilsētas centrā. Šajā dienā parkā bija saradies iespaidīgs daudzums dažādu gadu un modeļu SAAB. Mēs izmantojām iespēju tos visus izpētīt un parunāties ar to kolorītajiem īpašniekiem. Apvienotās Karalistes SAAB klubi bija izveidojuši īpašu 50 viņu labāko automašīnu izlasi, kuras turpat uz vietas tika sarindotas pēc ražošanas gadiem, un Trollhatanas SAAB automobiļu muzeja direktors Peters Bekstrēms (Peter Backstrom), izmantojot šīs automašīnas kā uzskates līdzekli, klatesošajiem stāstīja SAAB vēsturi, pie reizes arī ļaujot konkrēto automašīnu īpašniekiem nedaudz pastāstīt par sevi un savu auto. Mēs tikai varējām ar ieplestām mutēm noskatīties uz šo kompozīciju, kurā bija arī Sonett divtakteris un melnais 99 TURBO hečbeks, kas pavisam nesen tika izmantots Top Gear raidījuma tapšanā. Pēc tam Apvienotās Karalistes pazīstamākie SAAB speciālisti NEO BROS interesentiem atrādīja savu pēdējo veikumu – 96ss ar 500 zs jaudu, kas tika izgatavots uz 9-3ss bāzes, tā šasijai piemērojot paplatinātu un pagarinātu SAAB 96 virsbūvi. Vakarā parka svinību zālē tika rīkots bankets, kas turpinājās līdz vēlai nakts stundai. Pēc smalkajām vakariņām viesus izklaidēja rokgruppa, spēlējot pēdējo četru desmitgažu populāros hitus. Dāvanu pasniegšana organizatoriem vakara programmā nebija iekļauta, par ko daļa saabistu bija noskumuši, jo tas parasti esot bijis jautrs un izklaidējošs pasākums, kas laika gaitā esot kļuvis par neatņemamu SAAB gara un šo pasākumu sastāvdaļu.

Pēdējā pasākuma dienā norisinājās auto skaistumkonkurss – visu dalībnieku SAAB tika sarindoti pa modeļiem un nodoti pašu dalībnieku vērtēšanai. Praktiski katrs SAAB modelis sastādīja atsevišķu vērtēšanas kategoriju. Diemžēl skaistumkonkursa rezultātu paziņošana bija plānota pasākuma noslēguma ceremonijā, uz kuru mēs nevarējām doties, jo vajadzēja paspēt uz prāmi, kas mūs vedīs atpakaļ uz kontinentu. Visas dienas garumā gan joprojām darbojās detaļu tirdziņš, kurā mēs atkārtoti ienirām pēc tam, kad bija beigusies SAAB klubu pārstāvju sapulce.

SAAB klubu pārstāvju sapulcē tika pieņemti vairāki svarīgi lēmumi, kā arī daži klātesošie atklāja pārējiem šādu-tādu interesantu informāciju. Proti, pirmo reizi INTSAAB piedalījās kāds oficiāls Polijas SAAB kopienas pārstāvis – Polijas SAAB kluba vadītājs Vojcehs Vicehovskis (Wojciech Wiciejhowski). Visi klātesošie ar nepacietību gaidīja, kad varēs viņu sastapt, jo INTSAAB 2014 bija plānots aizvadīt Polijā, bet nekāda informācija par šo pasākumu no poļu puses nebija saņemta, un tas praktiski visus darīja nedaudz bažīgus. Konkrēta INTSAAB 2014 norises vieta vēl nebija zināma, bet tā tiks noteikta šā gada septembrī un visa informācija par to tiks publicēta pasākuma mājas lapā www.intsaab2014.com. Viena no iespējām esot Marburgas pils apkārtne. Pasākums tikšot plānots 600 cilvēkiem, bet prognozētā dalības maksa personai ir 100 EUR, klubu biedriem – 85 EUR. Vojcehs Vicehovskis apgalvoja, ka viņiem esot pieredze lielu vietējo pasākumu rīkošanā un sarīkot šādu starptautisku pasākumu nebūšot problēmu. Daudzi klātesošie atbalstīja Polijas iniciatīvu un aicināja pārējos savās valstīs aģitēt par Polijas apmeklēšanu nākamgad, tai skaitā savu vārdu par poļiem aizlika gan Sami Lampinens (Simo Lampinen), gan Eriks Karlssons (Erik Carlsson). Tālāk tika apstiprinātas četru nākamo INTSAAB pasākumu norises vietas:

2015 – Norvēģija, Bergenas apkaime. Norvēģijas pārstāvis solīja šoreiz izrādīt viesiem fjordus, kādēļ pasākums plānojas sastāvēt no vairākiem pārbraucieniem 5-6 dienu garumā, tas ir, nebūšot vienas konkrētas pasākuma bāzes vietas. Maksimālais dalībnieku skaits būšot ierobežots pie 500. Bet pasākums, iespējams, tiks noslēgts Trollhatanas SAAB automobiļu muzejā!

2016 – Zviedrija, Linčepingas apkārtne. Pasākuma bāzes vieta būšot saistīta ar SAAB aviācijas mantojumu. Iespējams, ka tiks organizēta “trases diena” pasākuma dalībniekiem.

2017 – Vācija/Luksemburga. Luksemburgas SAAB klubs tā kā vēlētos patstāvīgi organizēt pasākumu, bet dēļ mazā biedru skaita (~25) viņiem tas neesot paceļams (mēs pēc šī apgalvojuma klusējām un neko neteicām!). Tādēļ viņi kooperējas ar Vācijas SAAB kopienu un organizēs pasākumu, iespējams uzreiz pa četrām valstīm – Luksemburgu, Vāciju, Franciju un Beļģiju. Piekodinājām vienam no potenciālajiem organizatoriem sarūpēt mums Mozeles vīnu tūri!

2018 – Latvija. Norādījām, ka vēlamies noorganizēt kādas aktivitātes ar sportisku, sacensību piesitienu un, iespējams, atsevišķas aktivitātes pasākuma ietvaros norisināsies Igaunijas teritorijā. Kas svarīgi – 2018.gadā mūsu klubam ir 20, bet Latvijai ir 100 gadu jubileja!

2019 – gaida pieteikumus no interesentiem. 2017.gadā pasākumu organizēt vēlējās arī Bulgārijas SAAB kopiena, bet tā kā šāda informācija nenāca tieši no viņiem, vienbalsīgi tika nolēmts atbalstīt Vācijas/Luksemburgas kandidatūru uz 2017.gadu, bet bulgāriem atstāt iespēju parādīties kādā no nākamajiem pasākumiem un pašiem personīgi izteikt vēlmi organizēt pasākumu 2019.gadā.

Trollhatanas SAAB automobiļu muzeja direktors Peters Bekstrēms klātesošajiem atklāja savus novērojumus Trollhatanas SAAB automobiļu rūpnīcā – tajā esot novērojama nepieredzēta rosība, tiek remontētas rūpnīcas ēkas, un uzticami avoti vēstot, ka SAAB automobiļu ražošana Trollhatanā varētu atsākties rudenī un no konveijera sāks ripot automobiļi, kas tiks būvēti uz 9-3ss bāzes.

V.Prologs

4. augusta agrā pēcpusdienā mēs atvadījāmies no visiem, pateicāmies par sirsnīgo uzņemšanu un stūrējām savus SAAB’us Doveras virzienā, no kuras prāmis mūs nogādāja atpakaļ uz kontinenta. Tās pašas dienas vakarā paspējām arī izbaudīt uz savas ādas franču “viesmīlību” un angļu valodas “zināšanas”, kā arī izdarīt secinājumus par to, ka nav īsti labi rezervēt viesnīcas, izmantojot telefonu (četriem no mums nācās sarūmēties vienā mazītiņā viesnīcas istabiņā). Tam visam pa virsu kā odziņa vēl nonāca 900-tā bagāžnieka slēdzenes atteikums darboties, kādēļ no rīta operatīvi nācās pārkārtot bagāžnieka saturu no salona puses. Bet nu nekas – kas mūs nenogalina, padara mūs stiprākus! Atpakaļceļā pamanījāmies vēl paplosīties pa vācu lielveikaliem, kādēļ mūsu auto mājās atgriezās stipri pilnāki nekā izbraucot.

Lielie secinājumi no šā brauciena, protams, sekos vēlāk, kad atmiņas un iespaidi būs “nosēdušies” un kad varēsim uz visu piedzīvoto paskatīties ar svaigāku skatu, bet šo-to mēs varam pateikt uzreiz, īpaši neapdomājoties:

1.Pasākums bija lielisks un noteikti bija vērts tērēt gan naudu, gan laiku, gan organisma resursus, lai to apmeklētu, braucot tieši ar saviem SAAB no Rīgas līdz pat Ketteringai. Tas izraisīja apbrīnu un cieņu visos, kuri vispār piefiksēja mūsu dalību šajā pasākumā. Valsti un klubu mēs tādējādi pārstāvējām godam, par ko arī esam ļoti lepni!

2.Pēc dažu dienu adaptācijas pilnīgi mierīgi ir iespējams pabraukt pa ceļa kreiso pusi!

3.Mēs noteikti nākamgad brauksim uz Poliju un aicinām citus kluba biedrus un vienkārši SAAB entuziastus mums pievienoties! Jo Polija ir tuvu un mums ir ko citiem parādīt!