Gāze un Aero.


SAABaeroist
Forums - otrās mājas
Forums - otrās mājas
Posts: 1143
Joined: Thu Jun 19, 2008 2:44 pm
Location: Latvia

Re:Gāze un Aero.

Post by SAABaeroist »

VISS PAR GAZEB)

Sašķidrinātā naftas vai propāna-butāna gāze tiek lietota kā pilnvērtīga automobiļu degviela. Salīdzinot ar citiem degvielas veidiem, tā ir lētāka un ekspluatācijā tai ir gan pozitīvas, gan negatīvas īpašības.

Sāksim ar pozitīvo:
+ laba detonācijas noturība, kas dod iespēju to izmantot motoros ar kompresijas pakāpi līdz 12 un sasniegt augstus jaudas un ekonomiskuma rādītājus;
+ gāzes masas vienības sadegšanas siltums augstāks nekā benzīnam un izslēdz piededžu veidošanos degkamerā;
+ motoram darbojoties ar gāzi, netiek piesārņota un sašķidrināta motoreļļa, pagarinās tā kalpošanas laiks;
+ gāzes-gaisa maisījums nenoskalo eļļas kārtiņu no cilindru sienām, līdz ar to palielina "cilindru-virzuļu" grupas detaļu resursu;
+ Sadegot sašķidrinātās gāzes produktiem, izplūdes gāzes satur daudz mazāk toksisku vielu, pilnībā izslēgta indīgo svina savienojumu un dažādu aromātisko polimēru klātbūtne;
+ gāzes-gaisa maisījums sadeg lēnāk par benzīna-gaisa maisījumu, līdz ar to motors strādā "mīkstāk" un ne tik trokšņaini, ir zemāka triecienu slodze uz tā detaļām;
+ Degšanas procesā blakusproduktu cietās daļiņas motorā nogulsnējas daudz mazāk, nekā izmantojot benzīnu.

Un tagad negatīvais:
- pārejot no benzīna uz gāzi, vienādā motora darba režīmā tā jauda samazinās par 5 - 7%. Tas izskaidrojams ar to, ka gāze izdala par 6 - 8% mazāk siltuma uz degmaisījuma tilpuma vienību. Rezultātā degmaisījuma sadegšanas ātrums palēninās un tā masas pildījums cilindros ir mazāks, ko iespaido arī ieplūdes cauruļu sakaršana, kuras konstruktīvi nepieciešamas, ja motoru ekspluatē ar benzīnu. Iespējams šo trūkumu kompensēt ar kompresijas pakāpes palielināšanu, kā arī izgatavojot speciālas motoru modifikācijas, kas domātas darbam ar gāzi;
- grūti iedarbināt aukstu motoru;
- nedaudz palielināts gāzes patēriņš litros, salīdzinot ar benzīnu;
- uzstādītā gāzes aparatūra palielina automobiļa masu par 30 - 40 kg

Par gāzmotora barošanas aparatūras sastāvdaļām:

Gāzes balons. Vieglā automobiļa gāzes balons domāts tā piepildīšanai ar sašķidrinātu gāzi tā virsmas temperatūrā -40 C līdz +45 C. Maksimālais darba spiediens ir 1,6 MPa, bet minimālais, kurā darbojas motors, ir 0,2 MPa. Konstruktīvi gāzes balons ir cilindriskas formas metināta tilpne, izgatavota no oglekļa tērauda vai dūralumīnija. Uz balona apmales piemetināts unificēts atloks armatūras bloka stiprināšanai.

Armatūras bloks. Uz Balona uzstādīts uzpildes-patērēšanas, kontroles-aizsardzības armatūras bloks. Tam ir uzgalis ar ventili uzpidei, otrs uzgalis ar ventili patērēšanai, kā arī balona sašķidrinātās gāzes līmeņa rādītājs un uzpildes līmeņa ierobežotājs. Uzpildes uzgalis aprīkots ar pretvārstu, kurš. balonu uzpildot, novērš gāzes izplūdi caur atvērto ventili brīdī, kad izņem uzpildes pistoli.
Drošības nolūkos balonu nedrīkst piepildīt vairāk par 80% no tā tilpuma. Atlikušajā tilpuma daļā veidojas gāzes tvaiku spilvens, kas ierobežo spiedienu, ja gāze uzkarst un palielina savu tilpumu. Kad gāzes līmenis balonā sasniedz pieļaujamo, tās nonākšanu tilpnē automātiski pārtrauc ierobežotājmehānisms. Tā piemēram, pie pilnā balona tilpuma 50 l pēc uzpildes nedrīkst būt vairāk par 42,5 l sašķidrinātās gāzes.

Degvielas veidu pārslēdzējs nepieciešams, lai ieslēgtu elektromagnētiskos vārstus izvēlētā veida degvielai (gāze vai benzīns). Pārslēdzēju uzstāda salonā uz vadības paneļa.

Gāzes filtrs un elektromagnētiskais vārsts konstruktīvi apvienoti vienā mezglā. Elektromagnētiskais vārsts pārtrauc gāzes padevi uz reduktoru pie izslēgtas aizdedzes. Motora darbības maiņu no benzīna uz gāzi veic ar distances vadību, izmantojot degvielas veida pārslēdzēju automobiļa salonā. Elektromagnētiskais vārsts bez tam kalpo hermētiskai gāzes maģistrāles atslēgšanai avārijas situācijās.
Gāzes filtrā izmanto filtrējošus elementus no poraina materiāla, kā arī ir konstrukcijas, kurās uzstādīts patstāvīgs gredzenveida magnēts mehānisko piemaisījumu uztveršanai.

Reduktors-iztvaicētājs pārveido sašķidrināto gāzi gāzveida stāvoklī, automātiski samazina tās spiedienu līdz nepieciešamajam, nodrošina gāzes padevi uz maisītāju, automātiski pārtrauc gāzes padevi, apstādinot motoru.

Jaucējs ir ierīce, kurā sajaucas gāze ar gaisu, veidojot degmaisījumu, kas nodrošina motora darbību. Dažādu modeļu gāzmotoru automobiļos ar divdegvielu barošanas sistēmu leito dažāda veida maisītājus:
1) gāzes uzgaļus;
2) plakanus sajaukšanas paliktņus;
3) karburatorus-jaucējus.


Benzīna elektromagnētiskais vārsts tiek uzstādīts starp benzīnsūkni un karburatoru. Tas pārtrauc benzīna padevi, motoram strādājot ar gāzes degvielu, kā arī tiek ieslēgts, lai atjaunotu benzīna padevi gadījumos, kad beigusies gāzes degviela, iekārtas bojājuma gadījumā, kā arī darbinot aukstu motoru tempertāurā, kas zemāka par 0 C

Nedaudz vispārīgi:

Propāna un butāna maisījums, kas iegūts, pārstrādājot naftu vai tā savienojumus, veido sašķidrinātu naftas gāzi, ko izmanto kā
Gāzes degšanas temperatūra ir svarīgs skaitliskais rādītājs, kas nosaka siltuma daudzumu, kurš izdalās, sadegot 1 m3 gāzes.
Uzliesmošanas apakšējā robeža gāzei ir 1,8 %, bet benzīnam 1,5% (Uzliesmošanas robeža maisījumam ar gaisu pie normāla atmosfēras spiediena, tilpuma %). Šie parametri atklā gāzveida degvielas trūkumu - tā veido eksplozīvu maisījumu ar gaisu. Tāpēc, lietojot automobiļus ar gāzes aparutūru, jāievēro virkne drošības pasākumu, gan ekspluatējot, gan veicot tehniskās apkopes un uzglabājot tos. Tā, kā sašķidrināta gāze iztvaicētā stāvoklī ir smagāka par gaisu, tā ir uzglabājama gāzveida stāvoklī. Tā noplūdes gadījumā uzkrājas zemākās vietās, veidojot sprādzienbīstamu gāzes un gaisa maisījumu. Tādēļ garāžās jābūt labai ventilācijai, un nav ieteicamas apskates bedres.
Automobiļu motoru darbināšanai izmanto arī saspiesto dabas gāzi. Autotransporta vajadzībām to iepilda balonos, piepildītā balonā gāzes spiediens ir 20 MPa (200 atm.) un tā ir gāzveida stāvoklī. Dabas gāzes oktānskaitlis 102 - 103 vienības, tā ir vieglāka par gaisu un spēj uzliesmot motorā samērā augstā temperatūrā (650 C). Pie tik augstas uzliesmošanas temperatūras ir grūtības iedarbināt motoru aukstā laikā. Saspiestās un sašķidrinātās gāzes aparatūras ir līdzīgas.

Nobeigumā vēlos vērst uzmanību uz šo tekstu: "veicot tehniskās apkopes".
Šī ir tā lieta par ko lielākā daļa "aizmirst". Regulāri veiktas apkopes varētu samazināt ( tā viena tante teica) autobraucēju sūdzības, par to ka gāze nekam neder, un viss ir slikti.
User avatar
jastr
Forums - otrās mājas
Forums - otrās mājas
Posts: 2851
Joined: Tue Jan 15, 2008 1:07 am
Location: LV

Re:Gāze un Aero.

Post by jastr »

SAABaeroist wrote:

+ gāzes masas vienības sadegšanas siltums augstāks nekā benzīnam un izslēdz piededžu veidošanos degkamerā;

Un tagad negatīvais:
- Tas izskaidrojams ar to, ka gāze izdala par 6 - 8% mazāk siltuma uz degmaisījuma tilpuma vienību.

:blink:

a tas neskaitās offtopic? sākumā runa bija vai ir cool likt aero gāzi... tagad jau izvēršas par reliģiju kolīziju benzīns vs. gāze...

(katram savu - meita/māte/etc. :D)
Braucu ar 9-5 NG glītāko dvīņubrāli :D
SAABaeroist
Forums - otrās mājas
Forums - otrās mājas
Posts: 1143
Joined: Thu Jun 19, 2008 2:44 pm
Location: Latvia

Re:Gāze un Aero.

Post by SAABaeroist »

jastr wrote:SAABaeroist wrote:

+ gāzes masas vienības sadegšanas siltums augstāks nekā benzīnam un izslēdz piededžu veidošanos degkamerā;

Un tagad negatīvais:
- Tas izskaidrojams ar to, ka gāze izdala par 6 - 8% mazāk siltuma uz degmaisījuma tilpuma vienību.

:blink:

a tas neskaitās offtopic? sākumā runa bija vai ir cool likt aero gāzi... tagad jau izvēršas par reliģiju kolīziju benzīns vs. gāze...

(katram savu - meita/māte/etc. :D)
Tas lai dažiem butu skaidra glezna ;) :silly:
User avatar
Smith
Forums - otrās mājas
Forums - otrās mājas
Posts: 2049
Joined: Tue Jun 10, 2008 2:11 am
Location: Riga

Re:Gāze un Aero.

Post by Smith »

Es jau 2 mēnešus braukāju ar Saab 9-5,2.3T, 2000.gada ar Beļģijā liktu gāzi un nav nekādas problēmas. Iet zvērā! Esmu apmierināts. :) :) :)
Toyota RAV4, LPG&Kellys Lagon
User avatar
lawyer
Saab Kluba biedrs
Saab Kluba biedrs
Posts: 8235
Joined: Thu Jun 05, 2008 8:25 am
Location: Ādaži-Rīga

Re:Gāze un Aero.

Post by lawyer »

Varat paši apskatīties iekš www.heinrihs-gaze.lv, kas veido gāzes iekārtas cenu... Tā kā Saabiem lielākoties ir 4 cilindru motori, tas sanāk daudz lētāk nekā V6, V8 u.c. tml. Konkrēti - Saab 9-5 2.3t labākā pieejamā gāzes iekārta (ar atsevišķu gāzes iešprici katram cilindram) ar visiem materiāliem un darbu - ~ 650 LVL...
Protams, tajā weblapā ir minēts, cik bieži tā iekārta būtu jāapkopj, bet nav teikts, cik tādas apkopes maksā... ;)

Es parēķināju, ka mans 9-3 2.2TiD '01 joprojām ir izdevīgāks par tā paša modeļa 2.0t vai 2.0T, jo ēd ievērojami mazāk... Bet ja tādam 2.0t vai 2.0T iebāztu gāzi, iekārta atmaksātos 1-1,5 gadu laikā...
Live as you should die tomorrow, learn as you would live forever ;)
User avatar
skirem
Saab Kluba biedrs
Saab Kluba biedrs
Posts: 1399
Joined: Tue Jan 15, 2008 3:08 pm
Location: Riga

Re:Gāze un Aero.

Post by skirem »

Ir minēts :
Uz katriem 10-15K km - filtri, reduktora tīrīšana = 15-30Ls
un 30-40K km = membrānas maiņa 25-45Ls.
User avatar
elmo
Forums - otrās mājas
Forums - otrās mājas
Posts: 12839
Joined: Tue Jan 15, 2008 7:08 am

Re:Gāze un Aero.

Post by elmo »

Šodien pa Nacionālo ģeogrāfiju rādija kā veči būvēja gāzģeneratoru!Vajag tik malku un var braukt uz nebēdu, tik ik pēc 150 km jāpiemet pārs pagales un jābrauc pa bedrēm, lai kurināmais labāk sakratās un vienmērīgāk sadeg!
Žēl tik ka tas agregāts ir ļoti masīvs! :)
Normunds
Saab Kluba biedrs
Saab Kluba biedrs
Posts: 1040
Joined: Wed Jan 16, 2008 1:53 pm
Location: Rīga

Re:Gāze un Aero.

Post by Normunds »

Pirms septiņiem gadiem SAAB salidojumā Somijā piedalījās amizants 900 OG ar piekabīti, bet piekabītē ... gāzģenerators ūdens sildītāja bunduļa lielumā un sausa malciņa. Piemet un pabrauc. Un atkal piemet un atkal pabrauc... :) Man toreiz nepatikās tās milzu diametra gofras caurules kuras savienoja šos transportlīdzekļus, tamdēļ tā arī tehniskos parametrus nenoskaidroju.
Nīgrais
Forums - otrās mājas
Forums - otrās mājas
Posts: 1675
Joined: Tue Jan 15, 2008 4:53 am
Location: Rîga.

Re:Gāze un Aero.

Post by Nīgrais »

Arnijs wrote:Svarīgs aspekts, ko gan te neviens neņem vērā, ir tas, ka ar gāzi motors izdilst ievērojami straujāk! Degviela tomēr ir šķidrums, tātad - arī papildus berzes novērsējs.
Jā - dzinējs ir ievērojami tīrāks, bet jēgas remontēt parasti pēc tam nav! Pēc 100tk vārstu sēžas ir tā sadilušas, ka pazūd pat siltumatstarpe! nav tik vienkārši, ka - uzliksi gāzi un nu tik taupīsi!
:laugh:
Arnij, nevaru noturēties nepajautājot, kas notiek ar TDI sēžām?
Takš pa sauso laiž.
:laugh:
User avatar
Arnijs
Dievs
Dievs
Posts: 7176
Joined: Tue Jan 15, 2008 3:54 am
Location: Riga

Re:Gāze un Aero.

Post by Arnijs »

Nīgrais wrote:
:laugh:
Arnij, nevaru noturēties nepajautājot, kas notiek ar TDI sēžām?
Takš pa sauso laiž.
:laugh:
Nīgrais! Es te zinātni nebīdu! :D Stāstu vnk pēc novērojumiem. Un zinu vismaz 2 motorus šogad, kuri ilgstoši braukti ar gāzi un kuriem vārstu sēžas ir kirdik. Un - nezinu nevienu motoru ar šādu problēmu, kuri ir bijuši darbināti ar benzīnu! Sakritība? Diez vai!
TDI gadījumā ražotājs jau defaultā var paredzēt, ka sēžas ies pa sauso un izmantot attiecīgus materiālus. Pašam man pamatojuma šai štellei nav, bet - IR VIEDOKLIS! :D
Visa elektronika darbojas uz burvju zilajiem dūmiem, kas atrodas tās iekšienē. Tad, kad šie dūmi izlaužas ārpusē, tad arī elektronikai psec.
YTC Īslīces 16
SAAB, Youngtimer un citu auto remonts t.29293629
aikon
Zināms jau visiem
Zināms jau visiem
Posts: 244
Joined: Fri Jan 18, 2008 3:24 pm

Re:Gāze un Aero.

Post by aikon »

Man jau liekas, ka patiesiiba ir tur- aaraa :P

Gaazes "pretinieki" apgalvo, ka "gaaze esot sausa un neellojot, taadeejaadi pastiprinot nodilumu"

Gaazes "atbalstiitaaji" apgalvo, ka "gaaze tieshi nenoskalo no degkameras sienaam ellas pleeviiti, taadeejaadi kaveejot nodilumu"


:laugh: :laugh: :laugh:
Nīgrais
Forums - otrās mājas
Forums - otrās mājas
Posts: 1675
Joined: Tue Jan 15, 2008 4:53 am
Location: Rîga.

Re:Gāze un Aero.

Post by Nīgrais »

Nu es vispār esmu par elektrību! :laugh:
Bet runājot par gāzi, benzīnu un dīzeli - katram savi plusi un mīnusi, bet kopumā visām šī degvielām vairāk mīnusu kā plusu. :laugh:

Un vispār, gāzi jāliek uz dīzeļmotoriem, benzīnnieki nav tā īsti piemēroti, ja nu vienīgi turbo. Vai pareizāk, tieši turbo ir riktīgi piemēroti LPG padarīšanai.

A ja par nodilumiem - tas ir neapstrīdami, ka gāze nenoskalo eļļas plēvīti no cilindra darba virsmas ieplūdes taktī, kā tas ir benzīnniekiem, it īpaši pie bagātiem maisījumiem.
Ja runa par vārstu ligzdām(sēžām), tad savulaik, kad benzīns bija etilēts, tas ir ar svina palīdzību tika paaugstināts oktānskaitlis, tieši svina klātbūtne nodrošināja vārstu un ligzdu "eļļošanu". Bet laiki ir mainījušies, citas ekoloģiskas prasības, citas tehnoloģijas, citi materiāli. Un pat ar visu to, ticiet man, saab motoru kartera gāzes pilnībā nodrošinās visa ieplūdes kolektora, interkūlera un vārstu ligzdu pieeļļošanu nemaņā. :woohoo:

Un vispār - jo lielāki motora apgriezieni, jo vairāk tiek "noklopētas" tās vārstu ligzdas, eļļo tās vai neeļļo. :laugh:

Pie beigām mans novērojums - par LPG parasti sāk interesēties cilvēki, kam jau sen tas nabaga nobrauktais motors prasās pēc Liepājas metalurga. Un ja šāds cilvis vēl pēdējo pusgadu braucis ar LPG, tad motoristiem diagnoze skaidra - vainīga ir gāze. :woohoo:
Tāpat kā padomjlaiku Volgas taksisti, kas savā nodzertajā impotencē vainoja gāzi.
:woohoo:

Peace.
:P
User avatar
elmo
Forums - otrās mājas
Forums - otrās mājas
Posts: 12839
Joined: Tue Jan 15, 2008 7:08 am

Re:Gāze un Aero.

Post by elmo »

+1 nīgrajam par elektroenerģijas atbalstīšanu!
Nīgrais
Forums - otrās mājas
Forums - otrās mājas
Posts: 1675
Joined: Tue Jan 15, 2008 4:53 am
Location: Rîga.

Re:Gāze un Aero.

Post by Nīgrais »

elmo wrote:+1 nīgrajam par elektroenerģijas atbalstīšanu!
Paldies! :laugh:
Es jau labu laiku knosos ap ideju pāriet uz elektromotoriem un izmest to 2.0T kur patālāk.
:P
User avatar
elmo
Forums - otrās mājas
Forums - otrās mājas
Posts: 12839
Joined: Tue Jan 15, 2008 7:08 am

Re:Gāze un Aero.

Post by elmo »

Ja tā padomā, ar elektomotoru darbināms auto atrisina tik daudz problēmu:
1. nav jāmaina eļļa!
2. nepalielinās mašīnas svars, kad ir uzpildīti akumulatori, kā tas ir gadījumā, kad bākā tiek iegāzti 75 litri suļķa.
3. Nav jāmaina nekādas ķēdes, sisknas, var aizmirst par kartera ventilāciju un sarūsējušu izpūtēju, jo tas nav vajadzīgs.
4. uzpildīties var jebukr ceļmalā, vajag tik krokodilus un telefonista zābakus, ar ko rāpties elektrības stabā. :woohoo:


Jāatrisina tik viena problēma ar akumulatoru lielo svaru svaru, un to ilgspēlēšanu, lai varētu vismaz 1000 km nobraukt līdz nākamai uzlādei.
Post Reply